Kohaletoimetamine on tasuta!
„Avantüür“ on väga tavatu vaade Teise maailmasõja aegse Saksa sõduri ja lihtinimese ellu. Lugu algab kahe võõra – Peteri ja Katharina – vahel sõlmitud fiktiivsest abielust, mis kannab alguses vaid praktilisi ja omamoodi vastuolulisi eesmärke: Peter tahab rindelt pikemat puhkust ja Katharina vajab hädasti lesepensioni. Noored teavad üksteist ainult pildi pealt. Nad kohtuvad Peteri abielupuhkuse ajal, armuvad ja sestpeale muutub kõik, kuna armastust ei osatud sellesse võrrandisse sisse arvestada.
Sõda muudab inimest tundmatuseni, ja selle keerises olles ei esitata just ülemäära tihti küsimusi valikute lubatavuse või eetilisuse kohta. Tehtud tegude tagajärgedega tegeldakse hiljem, kui jäädakse ellu, või siis ei tegelda nendega üldse, sest see pole oluline. Armastus võib küll olla, aga mida seegi päästab? Või teadmine, et mees pääseb sõjast eluga tulema, kui naine on temale truu.
Siinne lugu võib ekstreemsetel juhtudel sündida ükskõik kellega. Võimu najal oma elu edendamine pole kuidagi võõras ka meie inimestele, nii et paralleelide tõmbamine natsi-Saksamaa ajupestud sakslaste ja siinsete kokkuleplaste vahel peaks olema kerge. Vaevalt vajab vastamist küsimus, kas pimesi kuuletumine viib ikka haljale oksale või oled lihtsalt võimule kasulik idioot, kuniks sind vajatakse.
***
On sõda ja on armastus. „Avantüür“ on suurepärane näide sellest, kuidas üks pealtnäha tähtsusetu otsus võib pea peale keerata mitte ainult ühe või kahe, vaid terve rea inimeste elu. Tavalise Saksa sõjaväe jalaväelase pilgu läbi on nii teist ilmasõda kui ka selle pöördepunkti Stalingradi lahingut kujutatud meie lugeja jaoks harjumatust perspektiivist. Audrey Magee romaan on suurepärane näide sellest, kuidas kirjaniku fantaasia ei saa hoolida soost, ajastust ega kohast.
Kätlin Kaldmaa, kirjanik, tõlkija ja kirjanduskriitik
„Avantüüri“ rohke, kuid samas äärmiselt napisõnalise dialoogiga armastus- ja sõjaloos joonistuvad eriti kontrastselt välja sõjaaegsed valikud. Valikud, mille teevad nii rindel võitlevad mehed kui kodus ootavad naised. Kuhu seada eetiline piir võõrale kuuluva omandamisel – olgu selleks langenud vastase vildid, hukatud juutide kodud ja ihuriided või inimese väärikus ja au? Kõik võetu ei olnud ellujäämiseks alati otseselt vajalik ega ka piisav, ent võeti siiski. Esmapilgul tähtsusetud otsused aga jäävad mõjutama mitte ainult asjaosalisi endid, vaid ka järeltulevaid põlvi …
Mae Lender, kirjanik ja blogija
Audrey Magee sõjaaja armastuslugu on ehe ja võimas!
Ben East, The Observer
Jalustrabav lugu, millest saaks hea filmi: lugu liigub kiiresti, sel on hea visuaalne tunnetus, dialooge võib peaaegu kuulda – need on nii usutavad!
Kate Saunders, The Times
Muljetavaldav ja jahmatav debüütromaan!
Katie Binns, The Sunday Times (Ireland)
Audrey Magee on Iiri autor. Magee on Dublini ülikoolides õppinud saksa ja prantsuse keelt ning ajakirjandust ja teinud 12 aastat ajakirjanikuna kaastööd mitmele väljaandele (The Times, The Observer, The Irish Times, The Guardian). Ta elab koos oma mehe ja kolme tütrega Dublini lähistel.
Magee debüütromaan „Avantüür“ (ingl keeles „The Undertaking“, 2013) jõudis 2014. aastal rahvusvaheliselt tunnustatud Baileyse kirjandusauhinna (endine Orange’i kirjandusauhind) lõppvalikusse. 2015. aastal jõudis raamat Walter Scotti kirjandusauhinna ja 2016. aastal Dublini Rahvusvahelise kirjandusauhinna (endine IMPAC Dublin) nominentide hulka. Raamatust on ilmunud palju häid arvustusi ning BBC korrespondent Fergan Keane on Magee’d nimetanud üheks kõige põnevamaks uueks talendiks praegusel kirjandusmaastikul.
Kirjaniku kodulehe leiab aadressilt www.audreymagee.com